پیشنهاد سردبیر

۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 1013274

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: با اختصاص ارز دولتی واردات برنج به زیرساخت‌های کشت برنج در کشور خودکفا می‌شویم.

واردات بی‌رویه برنج عامل نارضایتی کشاورزان

به‌گزارش قدس آنلاین، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور با برشمردن راهکارهای خودکفایی در تولید برنج ابراز کرد: با اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج به نوسازی و تجهیز ماشین الات کشاورزی و ارائه نهاده‌های مورد نیاز شالیکاران به کمک مؤسسه‌های تحقیقاتی و تلاش بیشتر بر روی ارقام برنج می‌توانیم به سرعت در تولید برنج خودکفا شویم.

وی برای نمونه  به آسیب‌های واردات بی رویه برنج بدون توجه به نیاز واقعی کشور اشاره کرد و گفت: وقتی که ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم واردات ۲ میلیون تن اشتباه است، چراکه واردات بی رویه به تولید داخلی آسیب می‌زند و ابتکار عمل برای کنترل بازار را نیز از دست ما می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور درباره این توجیه که برنج وارداتی ارزان است و برای حمایت مصرف کنندگان دهک‌های پایین جامعه ما برنج ارزان در اختیار می‌گذاریم، افزود: اگر روی رقم‌ها کار کنیم پژوهشگران ما عملکرد رقم پرمحصول را بالا ببرند قیمت تمام شده محصول پایین می‌آید و در ردیف همان برنج وارداتی قرار می‌گیرد و به جای اینکه ارز از کشور برای واردات خارج کنیم می‌توانیم محصول برنج تولید داخل را بین اقشار آسیب پذیر  و کم درآمد جامعه توزیع کنیم.

واردات برنج؛ عامل نارضایتی کشاورزان

ایمانی در خصوص میزان مصرف برنج در کشور افزود: آمارها نشان می‌دهد که در پرمصرف‌ترین سال نیز حدود ۳ میلیون تن برنج در کشور مصرف شده و وارد کنندگان ما به هر حال دامن می‌زنند و یک مقدار آن عدد مصرفی را بالاتر می‌برند، مصرف برنج ما کمتر از آن عدد اعلامی است، چون بیشتر نان مصرف می‌کنیم.

وی واردات بی رویه را عامل نارضایتی کشاورزان دانست و افزود: واردات چندین برابر بیش از نیاز کشور به تولید داخلی ضربه می‌زند. هزینه تولید در کشور ما بالاست، ولی نمیدانیم ارزانی برنج وارداتی از کشور دیگر تا چه اندازه وابسته به نوع کشت، آب، شرایط دیگر و یارانه‌های کشاورزیشان است و یا یارانه‌ای که به صادرات کنندگانشان می‌دهند چگونه است به خاطر این شاید قیمت تمام شده آنها پایین‌تر از قیمت تمام شده ما باشد، اما در کشور ما اگر بخواهیم یک مقداری به تولید برنج هم توجه بکنیم یعنی همین منابع ارزی را یک مقدار به سمت اصلاح اراضی، تجهیز و نوسازی، تأمین نهاده‌ها و تأمین ماشین آلات کشاورزی سوق دهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: در ماشین آلات برنج ما هنوز مکانیزه نشده‌ایم برای اینکه ماشین آلاتش گران است و برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و همچنین قطعات زمین ما کوچک است و باید ما تجهیز نوسازی انجام بدهیم قطعات را یکپارچه بکنیم که امکان استفاده از ماشین بالا برود، هزینه‌های تولید کم و قیمت تمام شده پایین بیاید و تولید و مصرف برنج ایرانی هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده اقتصادی بشود.

ایمانی همچنین درباره سرانه مصرف برنج در کشور افزود: می‌گویند بین ۳۰ تا ۳۲ کیلوگرم مصرف برنج کشور است، حالا بعضی‌ها عدد را خیلی بالا و بعضی‌ها هم آن را خیلی پایین می‌آورند، نه آن خیلی پایین درست است، نه آن خیلی بالا، ولی تقریبا به طور رسمی و میانگین این عدد ۳۰ تا ۳۲ عدد معقولی است، ولی واردکنندگان بیش از نیاز سرانه مصرف کشور مجوز واردات دارند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور درباره تعیین قیمت گندم در روزهای گذشته و دیگر محصولات کشاورزی گفت: بر اساس قانون قیمت همه محصولات کشاورزی تا پایان تیرماه باید مشخص شود، ولی برای اینکه کشاورز قدرت مانور برای انتخاب کشت را داشته باشد باید قیمت گندم و دیگر محصولات مانند کلزا، سویا یا برنج مشخص باشد. در حالی که ۳۲ محصول خرید تضمینی دیگر مشخص نیست. اینکه کشاورز بداند که به سمت کشت گندم برود یا به سمت محصول دیگر خیلی سخت است. منتظر می‌ماند تا اینکه این قیمت‌ها مشخص و اعلام شود تا تصمیم بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.